Masaż #2: Masaż leczniczy – dla kogo? Na czym polega zabieg? Jakie daje efekty?

Masaż leczniczy jest nieinwazyjną i przyjemną metodą terapeutyczną. Uważany jest za jedną z najskuteczniejszych metod leczenia narządu ruchu. Prawdopodobnie każdy z nas zetknie się z nią prędzej czy później. Na czym polega zbawienny wpływ masażu leczniczego?

MASAŻ LECZNICZY

DLA KOGO?

Regularne korzystanie z zabiegów masażu leczniczego wskazane jest dla osób odczuwających ból i dyskomfort w obrębie kręgosłupa, głowy, barków, ramion czy też nóg.  Przynosi bardzo dobre efekty w terapii osób długo unieruchomionych – np. cierpiących na bóle reumatyczne lub będących po przebytym złamaniu albo udarze mózgu. Zalecany także osobom, które z racji wykonywanej pracy prowadzą siedzący tryb życia czy zmagają się z nadmiernym stresem lub depresją.

PRZY CZYM POMAGA?

• bóle kręgosłupa
  • bóle głowy
  • wzmożone napięcie mięśniowe
  • obniżone napięcie mięśniowe
  • uczucie sztywności
  • długotrwała praca siedząca lub praca w niewygodnej pozycji
  • ciężka praca fizyczna powodująca przeciążenia
  • regeneracja po urazie w obrębie kończyn górnych i dolnych
  • delegliwości reumatologiczne (m.in. RZS, ZZSK, fibromialgie)
  • stres
  • depresja
Masaż leczniczy - masaż barku,
Masaż leczniczy barku i okolicy łopatki czesto bywa bolesny

NA CZYM POLEGA ZABIEG?

Masaż leczniczy opiera się na technikach masażu klasycznego, jednak ze specjalnym uwzględnieniem obszaru zajętego chorobą lub niedomaganiem. Do podstawowych chwytów (głaskanie, rozcieranie, ugniatanie, uciski, mieszenie, oklepywanie, wibracja i roztrząsanie) masażysta może dołączyć inne techniki terapii manualnej (mobilizacje, manipulacje, ucisk punktów spustowych, masaż powięziowy). Masaż leczniczy może być wykonywany na stole do masażu (pacjent leży) lub specjalnym krześle/klęczniku do masażu (pacjent siedzi), który pozwala odciążyć obręcz barkową i daje terapeucie lepszy dostęp do wybranych tkanek. Podobnie jak masaż klasyczny, masaż leczniczy polega na ręcznej mechanicznej stymulacji tkanek organizmu bezpośrednio przez skórę masowanego, jednak w odróżnieniu od masażu klasycznego, masaż leczniczy może być momentami bolesny. Do tego zabiegu najczęściej nie używa się środków poślizgowych (olejków), aby zwiększyć chwytność lub używa się maści rozgrzewających i przeciwbólowych.

JAKIE SĄ EFEKTY?

• niweluje ból głowy spowodowany nadmiernym napięciem mięśni przykręgosłupowych
  • usuwa nadwrażliwość spowodowaną stresem (trigger points)
  • podnosi próg bólowy
  • wpływa kojąco na ból wywołany nadmiernym napięciem mięśniowym
  • usuwa sztywność i normalizuje napięcie chronicznie napiętych mięśni
  • przyspiesza regenerację zmęczonych mięśni
  • wzmacnia mięśnie o obniżonym napięciu
  • zapobiega zanikom mięśniowym (np. po złamaniach, w niedowładach, porażeniach)
  • rozluźnia i uelastycznia aparat więzadłowy
  • usprawnia oczyszczanie organizmu z toksyn
  • zmniejsza lub likwiduje obrzęki
  • przyspiesza wchłanianie krwiaków pourazowych
  • zmniejsza przewlekły odczyn zapalny tkanek
  • usuwa zrosty i zmiękcza blizny
  • umożliwia zlikwidowanie narośli w tkance kostnej

Jeśli uważasz ten tekst za przydatny albo nasunęły Ci się jakieś pytania odnośnie masażu, zapisz je w komentarzu pod artykułem 🙂

A jeśli zastanawiasz się, czy ten zabieg jest dla Ciebie, napisz do mnie na adres:
kontakt@fizjoterapiaholistycznie.pl

Tekst opracowany na podstawie książki Adama Zborowskiego "Masaż klasyczny" oraz własnego doświadczenia.

Designed by Freepik